Photo by Marion Demanet
We’re halfway through B Corp Month! You’ve probably noticed the logo popping up more and more in stores, so it’s the perfect time to revisit what B Corp certification really means—and why it’s such a big deal.
B Corp certification ensures that a company meets high standards for mission-driven business practices, accountability, and transparency towards all stakeholders. In simple terms:
B Corp certification is a thorough assessment of a company’s social and environmental responsibility across all aspects of its operations. This evaluation is conducted through the B Impact Assessment, a rigorous questionnaire where companies must score at least 80 out of 200 points to qualify for certification. The process includes third-party verification to ensure the authenticity of responses.
The
B Corp standard was developed by
B Lab, creating a shared language that any business committed to responsible practices can learn and apply to improve. The standard is shaped through multiple rounds of
public and expert consultations, ensuring a globally relevant definition of what it means to run a responsible business. That’s what makes B Corp unique.
Leading brands like Patagonia and Klean Kanteen were among the first to become B Corps. For them, it provided a reliable framework to become a more responsible business. B Corp certification helps brands identify areas for improvement and take concrete action to drive positive change both within and beyond their companies.
However, not every B Corp-certified business is inherently a pioneer in sustainability. What B Corp signals is the intent to improve—the commitment to making a positive impact as a business. Some companies may start their B Corp journey from a lower baseline, while others are already well ahead. Since all certified companies use the same B Corp logo, this sometimes sparks debate.
Want to dive deeper? You can always check individual company scores on the B Corp Impact Dashboard.
That being said, a movement aiming to reshape the global capitalist system must remain inclusive to all companies willing to meet the entry requirements. At the same time, the B Corp standard continues to evolve—with a new version launching in 2025—raising the bar and ensuring that companies must continuously improve to retain their certification.
By choosing to support a B Corp brand, you’re backing a movement that believes businesses should do more than just sell products. They should be responsible—not just to shareholders, but to all stakeholders. Businesses are an integral part of society and the environment.
Together, the B Corp movement is working to make this the new standard—a world where businesses are truly a force for good.
Elements is een door een familie beheerd distributeur die gerenommeerde merken vertegenwoordigt met een gedeelde passie voor kwaliteit en milieubescherming. De afgelopen 5 jaar hebben wij geprobeerd om zaken te doen als een kracht voor het goede. Onlangs hebben wij de B-Corp-certificering behaald als een erkenning voor die inspanningen. Geïnspireerd door onze partners zijn wij tot het besef gekomen dat deze planeet zich in een crisis bevindt en dat wij als bedrijf een deel van de oplossing kunnen zijn.
Welke acties op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid onderneemt onze gemeenschap van retailers in België en Nederland, waarmee worstelt ze, hoe kunnen wij de weg vrijmaken zodat hun business een kracht voor het goede wordt?
In 2022 begonnen wij ons af te vragen hoe onze sector, de outdoor-en bioretailsector, omging met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat klonk als een perfect onderwerp voor Juliette Wauthy, een studente aan de IHECS Brussels School Journalism & Communication, die een stage begon bij Elements. Onder begeleiding van onze duurzaamheidscoördinator gingen wij op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
Wij hebben een websiteonderzoek en een enquête uitgevoerd om een benchmark te creëren van hoe onze retailklanten actie ondernemen om de klimaatcrisis te bestrijden, eerlijke circulaire toeleveringsketens mogelijk te maken en de lokale gemeenschap en gelijkheid te bevorderen.
In vier verschillende groepen (BE-bio, NL-bio, BE-outdoor, NL-outdoor) werden 87 retailerwebsites gescreend en namen 45 retailers deel aan onze enquête. Alle gegevens werden verzameld in 2022.
Wij hopen dat de resultaten ons in staat stellen onze klanten beter te ondersteunen bij hun traject naar een verantwoordelijke onderneming.
Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is!
B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet.
Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen.
Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:
Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen.
We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren.
Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan!
De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!
Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat.
Wist je deze fascinerende feiten over Elements?
Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven. Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via
deze link.
Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog.
Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is!
B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet.
Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen.
Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:
Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen.
We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren.
Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan!
De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!
Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat.
Wist je deze fascinerende feiten over Elements?
Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven. Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via
deze link.
Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog.