Since 2019, Elements has been a proud member of 1% for the Planet, a worldwide network of companies and individuals who are committed to donating 1% of their annual revenue to nature and environmental organisations. To date, we have donated a whopping €249,322 to NGOs in Belgium, the Netherlands and France.
Yes, you read that correctly! After 5 years, we have donated A QUARTER OF A MILLION EUROS.
That’s a quarter of a million for people committed to a better planet.
A quarter of a million thanks to our staff, who do a fantastic job.
And a quarter of a million thanks to you, our loyal customers.
We’re very proud of that, and also a bit speechless, to be honest...
1% for the Planet (1FTP) was founded by Yvon Chouinard (Patagonia) and Craig Mathews in 2002. It began as a self-imposed tax on doing business on this planet. Donations always go directly from members to NGOs. To be a member of the network, NGOs have to demonstrate that they work on environmental issues. At least half of the 1% commitment must be fulfilled with financial donations, while the other half can be made up of product/service donations (at wholesale value) and volunteer work.
To date, the network as a whole has already donated over $605 million to more than 6500 nature and environmental organisations all around the world. 1FTP is a genuinely global organisation with more than 5185 members in over 100 countries and over 60 different sectors. European members have collectively donated more than €75 million to date. In recent years, the network has grown here fast. There are now more than 1615 members in 24 European countries, with France and the UK leading the field. The Benelux countries have donated €1.7 million to date. And guess what? Our calculator tells us that Elements is responsible for almost 15% of donations in the Benelux up to now! Our brands Patagonia, Klean Kanteen, ecoLiving and Spektrum are also members.
1% for the Planet makes sure your support for nature is structurally incorporated into your business. It makes you think about what you want to stand for as a company and opens your eyes to what is actually going on all around you. It also lets you be creative about your giving. Within our 1FTP commitment, we have created mini campaigns such as Klean Kanteen Gives Back and Klean Kanteen 100% for the Planet.
At present, we work structurally with three organisations:
And that’s not all! We have donated to 35 different nature and environmental organisations in Belgium, the Netherlands, France and Benin over the past five years. This is what a quarter of a million looks like:
"Our longest relationship is with Natuurpunt, and they receive the largest share of our 1% for the Planet commitment. We also donate directly to 1FTP through our membership fees and by making (and paying for) adverts for 1FTP to expand the network in our region.
We donate annually to Climate Case (Klimaatzaak) because this legal case is simply too important for the future to neglect. We also work with Natuurpunt’s counterpart in Wallonia, Natagora. Zero Waste NL organises the Week Without Waste in the Netherlands, which we are extremely committed to. Smaller donations are generally made through Klean Kanteen Gives Back."
Elements is een door een familie beheerd distributeur die gerenommeerde merken vertegenwoordigt met een gedeelde passie voor kwaliteit en milieubescherming. De afgelopen 5 jaar hebben wij geprobeerd om zaken te doen als een kracht voor het goede. Onlangs hebben wij de B-Corp-certificering behaald als een erkenning voor die inspanningen. Geïnspireerd door onze partners zijn wij tot het besef gekomen dat deze planeet zich in een crisis bevindt en dat wij als bedrijf een deel van de oplossing kunnen zijn.
Welke acties op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid onderneemt onze gemeenschap van retailers in België en Nederland, waarmee worstelt ze, hoe kunnen wij de weg vrijmaken zodat hun business een kracht voor het goede wordt?
In 2022 begonnen wij ons af te vragen hoe onze sector, de outdoor-en bioretailsector, omging met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat klonk als een perfect onderwerp voor Juliette Wauthy, een studente aan de IHECS Brussels School Journalism & Communication, die een stage begon bij Elements. Onder begeleiding van onze duurzaamheidscoördinator gingen wij op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
Wij hebben een websiteonderzoek en een enquête uitgevoerd om een benchmark te creëren van hoe onze retailklanten actie ondernemen om de klimaatcrisis te bestrijden, eerlijke circulaire toeleveringsketens mogelijk te maken en de lokale gemeenschap en gelijkheid te bevorderen.
In vier verschillende groepen (BE-bio, NL-bio, BE-outdoor, NL-outdoor) werden 87 retailerwebsites gescreend en namen 45 retailers deel aan onze enquête. Alle gegevens werden verzameld in 2022.
Wij hopen dat de resultaten ons in staat stellen onze klanten beter te ondersteunen bij hun traject naar een verantwoordelijke onderneming.
Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is!
B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet.
Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen.
Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:
Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen.
We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren.
Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan!
De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!
Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat.
Wist je deze fascinerende feiten over Elements?
Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven. Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via
deze link.
Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog.
Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is!
B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet.
Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen.
Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:
Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen.
We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren.
Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan!
De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!
Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat.
Wist je deze fascinerende feiten over Elements?
Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven. Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via
deze link.
Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog.