6 juni 2024

Op expeditie met Wim Pyl

Een baanbrekende SUP-expeditie over Alpenmeren om watervervuiling te bestrijden.

Wim Pyl, een baanbrekende milieuactivist uit Tongeren, heeft een unieke Stand-Up Paddle (SUP) expeditie over de hoge Alpenmeren ondernomen. Als pionier in deze uitdaging zet Wim zich in om het cruciale belang van schoon water te benadrukken. Deze inspirerende expeditie is essentieel voor het begrijpen en behouden van onze ongerepte waterbronnen.


Bij Elements zijn we trots dat we deze bijzondere reis hebben mogen ondersteunen. Wil je meer weten over Wim's avontuur en onze rol hierin? Lees dan snel verder!

Het avontuurlijke idee

Suppen op de hoogste, moeilijk bereikbare Europese meren. Dit was het idee en de droom van Wim, een toegewijde ambassadeur van Elements. Hij wilde als eerste deze meren peddelend verkennen en koppelde er een nobel doel aan. “Ik heb een hart voor oceanen, rivieren en meren en wil weten hoe puur deze meren eigenlijk nog zijn. Zijn ze plasticvrij? Zijn ze zo puur als wij ze ons inbeelden?” vertelt Wim gepassioneerd.


Om zijn ambitie te realiseren, besloot hij een partner te zoeken voor de tocht. Sydney, eveneens lid van de Protect Blue community, bood zich aan. “We kenden elkaar nog niet, maar Sydney heeft ervaring met plastic afval. Dat zat dus al goed,” zegt Wim. Samen zouden ze de uitdaging aangaan.

De uitdagende voorbereidingen

Voor een tocht als deze was er veel materiaal nodig: twee SUP-boards, tenten, kleding en samplemateriaal. Dankzij de sponsoring van ons was Wim goed uitgerust met producten van Patagonia, Waka Waka, Care Plus, Osprey, Zamberlan en Klean Kanteen. Maar hoe kreeg hij alles naar boven? “Dat moest uitvoerig uitgezocht en getest worden, en dat ging niet zonder problemen,” legt Wim uit.


Een duffelbag bleek voor lange afstanden niet ideaal, en een SUP wordt nat na gebruik. Bovendien moesten de samples in glazen flessen worden bewaard om contaminatie met plastic te vermijden. "De kleding, tent, matje en slaapzak hebben ook een plek nodig. Tijdens het hiken wil je je bagage zo licht mogelijk houden," vertelt Wim. Uiteindelijk zorgden een draagrek, duffelbag, heuptasje en wat straps voor een draagbare, maar niet lichte, bagage. De Osprey Wildwater Drybag was superhandig en licht om matjes en slaapzakken droog te houden in de regen. Hij gebruikte de Drybag om aan de rugzak of het draagrek te hangen.


Tijdens de expeditie bleken enkele specifieke items van onschatbare waarde. Voor Wim was de Care Plus Lipstick geen overbodige luxe, vooral gezien de barre omstandigheden met wind en lage temperaturen waarin "zijn lippen helemaal stuk waren", zoals hij het beschrijft. Ook bleek de zonnecrème van Care Plus onmisbaar te zijn in de sneeuw. Aanvankelijk dacht hij dat zijn trail-schoenen voldoende zouden zijn, maar de Zamberlan schoenen met Vibram zool waren essentieel. Ze waren niet alleen stevig en comfortabel, maar boden ook meer grip op gladde stukken, ondanks hun iets hogere gewicht ten opzichte van een standaard trail-schoen.

Voor het sample-onderzoek ging Wim langs bij CMK, Bitelab Universiteit in Hasselt. “Zij zijn gespecialiseerd in dit soort onderzoeken, maar de combinatie met hiken en suppen was ook voor hen nieuw,” zegt Wim. Hij leerde hoe hij zuivere samples kon afleveren en besprak samen met hen hoe de resultaten zo accuraat mogelijk konden blijven.

De spannende tocht

Dag 1: Plaatselijke Voorbereiding
Het dammeer, Lago di Place Moulin op 1900 meter, lag er prachtig bij. “Sneeuw op de wanden, verschillende watervallen en helderblauw water. Een ideale setting om al het materiaal nog eens een laatste keer te testen,” vertelt Wim. Al peddelend deden ze de laatste bijsturingen en vulden ze literflessen met water van het meer voor hun eerste stalen. De Patagonia R3 Yulex Regulator Back-zip full wetsuit heb ik vooral veel gedragen, maar niet op het meer getest. Tijdens de laatste trip had ik hem vanwege de snelle omschakeling niet meer bij. Echter is de R1 Air Full-zip Hoody is vanaf nu Wim's favoriete expeditie- en avonturentrui. Zoals hij het beschrijft: "Deze hoody zit perfect, houdt me warm en ademt goed." 

Dag 2: De Uitdagende Klim
De zon scheen fel en het weer was prachtig. Ondanks de sneeuwval van de week ervoor, verzekerde de lokale bevolking dat de route goed te doen was. “Met een stijging van 500 hoogtemeters over 2,5 km hadden we een pittige klim om te starten,” zegt Wim. Naarmate ze hoger klommen, bedekte de sneeuw steeds meer de paden en wanden. “Soms zakte een been dieper weg in de sneeuw. Het werd dik en controle voor lawinegevaar was nodig,” herinnert hij zich. De meren bleken bevroren, maar ze vulden hun glazen flessen met sneeuw om toch samples te kunnen nemen.

Dag 3: Kamperen in de Natuur
De dag begon vroeg met een rit naar Madonna di Campiglio, de vertrekplaats van de driedaagse tocht. Gepakt met alles om drie dagen door te komen, begonnen ze aan hun tocht. “Het regende wat, maar omdat dit deel vooral door het bos ging, hadden we er weinig last van,” vertelt Wim. Nog voor het donker werd, vonden ze een ideale plek om de tenten neer te zetten. Ondanks de regen genoot Wim van de geuren van het bos en de zuurstof in de lucht. Enkel tijdens deze avond was de Waka Waka Power 5 powerbank nodig en gelukkig!

Dag 4: Regenachtige Terugtocht
In de ruige Alpen had Wim Pyl een onrustige nacht. "Weinig geslapen!" vertelde hij. Regen, wind en sneeuw hielden hem wakker, terwijl zijn sups en peddels buiten lagen. Uiteindelijk bleef hij in de tent liggen.


De regen hield aan en ze moesten opstaan. De tenten waren bedekt met ijs. "Na een paar minuten waren we al volledig doordrenkt," vertelt Wim. Gelukkig had hij zijn Patagonia Storm Racer Jacket bij zich. "Het doet waar het voor dient," merkte hij op. Dit lichte jack hield hem droog tijdens de hike, zelfs in hevige regenbuien. "Ideaal voor intensieve actie in slecht weer," voegde Wim toe. "Het overtreft andere jassen in functionaliteit en comfort."


Ze vervolgden hun hike naar de meren. "Hoe meer we klommen, hoe natter en gladder de paden werden," beschrijft Wim. De weersvoorspellingen waren ongunstig, dus besloot Wim terug af te dalen.


Bij restaurant Malga Ritort, dat gesloten was maar hen binnenliet, warmden ze op met koffie en taart. Daarna gingen ze verder richting de wagen. "Het voelt als een aftocht," zegt Wim.


Eenmaal beneden klonken de remmen van hun wagen zorgwekkend. De garagist waarschuwde: "Niet meer rijden." Het reservestuk zou pas maandag arriveren, maar dat konden ze zich niet permitteren. Na veel zoeken vonden ze een garage die de rem kon repareren. "Wat een opluchting," aldus Wim, maar de vreugde was van korte duur.


Die nacht sliepen ze in een hotel in plaats van bij het meer waar ze hadden gepeddeld en samples verzameld. "Mijn doel leek ver weg en niet meer realistisch," zegt Wim somber. Ondanks de tegenslagen bleef hij vastberaden.

Dag 5: De Laatste Kans
Wim besloot het beste van de laatste dag te maken en stalen te nemen bij een lager gelegen meer. “Lago di Nambino was al snel bereikt. Het voelde als een zondagswandeling,” vertelt Wim. Eenmaal op het water voelde hij zich weer in zijn element. Maar toen Jens, een van de cameramannen, vroeg hoe ver het volgende hoger gelegen meer was, besloot Wim het erop te wagen. “Het risico op een nieuwe mislukking nam ik erbij,” zegt hij. Uiteindelijk bereikten ze Lago Nero, een meer op 2300 meter hoogte. “Het voelde fantastisch! Nog nooit heeft hier iemand eerder gesupt,” zegt Wim. Helaas vonden ze ook op deze afgelegen plek een plastic flesje. “Ook deze plek is dus niet plasticvrij,” concludeert hij.

De resultaten

De verzamelde samples, bestaande uit filters, sneeuw en flessen water, werden door het team van Bitelab, CMK Universiteit Hasselt, onderzocht op micro- en nanoplastics. “Door het zien van plastic in het water kan ik nu al zeggen dat het niet plasticvrij is,” zegt Wim. Dit water komt uiteindelijk in de oceanen terecht en is van levensbelang voor iedereen, ook voor wie in het binnenland woont. “Het is belangrijk om onze oceanen, rivieren en meren te beschermen. Het is uiteindelijk onze grootste bron van bestaan,” besluit Wim.

Enquête over maatschappelijk verantwoord ondernemen

Elements is een door een familie beheerd distributeur die gerenommeerde merken vertegenwoordigt met een gedeelde passie voor kwaliteit en milieubescherming. De afgelopen 5 jaar hebben wij geprobeerd om zaken te doen als een kracht voor het goede. Onlangs hebben wij de B-Corp-certificering behaald als een erkenning voor die inspanningen. Geïnspireerd door onze partners zijn wij tot het besef gekomen dat deze planeet zich in een crisis bevindt en dat wij als bedrijf een deel van de oplossing kunnen zijn.

Welke acties op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid onderneemt onze gemeenschap van retailers in België en Nederland, waarmee worstelt ze, hoe kunnen wij de weg vrijmaken zodat hun business een kracht voor het goede wordt?

Wat?

In 2022 begonnen wij ons af te vragen hoe onze sector, de outdoor-en bioretailsector, omging met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat klonk als een perfect onderwerp voor Juliette Wauthy, een studente aan de IHECS Brussels School Journalism & Communication, die een stage begon bij Elements. Onder begeleiding van onze duurzaamheidscoördinator gingen wij op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat communiceren bio- en outdoorretailers in België en Nederland over maatschappelijk verantwoord ondernemen?
  • Hoe presteren bio- en outdoorretailers in België en Nederland op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Wij hebben een websiteonderzoek en een enquête uitgevoerd om een benchmark te creëren van hoe onze retailklanten actie ondernemen om de klimaatcrisis te bestrijden, eerlijke circulaire toeleveringsketens mogelijk te maken en de lokale gemeenschap en gelijkheid te bevorderen. 

In vier verschillende groepen (BE-bio, NL-bio, BE-outdoor, NL-outdoor) werden 87 retailerwebsites gescreend en namen 45 retailers deel aan onze enquête. Alle gegevens werden verzameld in 2022.

Wij hopen dat de resultaten ons in staat stellen onze klanten beter te ondersteunen bij hun traject naar een verantwoordelijke onderneming.

Resultaat?

  1. Over het algemeen kunnen de actie en transparantie op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen aanzienlijk verbeterd worden, vooral in de outdoorsector.
  2. Bijna 60% van de outdoorretailers communiceert niets over maatschappelijk  verantwoordelijkheid op hun website. 95% van de bioretailers doet dit wel.
  3. Handelen en communiceren over verantwoord inkopen van energie is een eenvoudig maar weinig genoemd onderwerp.
  4. Acties rond diversiteit en inclusie zijn een aandachtspunt, vooral in de outdoorsector.
  5. Formele toezeggingen aan de ngo-gemeenschap zijn uitzonderlijk.
  6. Veel bioretailers stellen specifieke productselectiecriteria beschikbaar op hun website. In de outdoorsector is dit een uitzondering.
  7. In alle groepen streven retailers ernaar bij te dragen aan maatschappelijke veranderingen met hun productselectie.
  8. Afvalvermindering en/ of het versterken van band tussen mens en natuur worden beschouwd als belangrijke impactmodellen in alle groepen.

Toekomst?

  1. De impactkorting van Elements is bedoeld om onze klanten te begeleiden en te belonen voor het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid.
  2. In onze blogreeks 'Instrumenten voor verbetering' wordt gebruik gemaakt van de inzichten uit dit onderzoek om diepgaander te communiceren met onze klanten over het belang van maatschappelijke verantwoordelijkheid en specifieke begeleiding te bieden voor volgende stappen.


Eindelijk! We zijn een B Corp.

Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is! 


B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet. 


Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen. 


Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:   

  • We zijn lid geworden van 1% for the Planet en wat structureel bijdraagt aan onze maatschappelijke betrokkenheid. 
  • We hebben een op wetenschap gebaseerde emissiereductiedoelstelling (SBTi) vastgesteld voor scope 1+2 en werken actief aan het meten en verminderen van onze scope 3 emissies. 
  • We hebben een milieubeheersysteem (EMS, Environmental Management System) ontwikkeld om verbruik van energie, water, emissies, afval en transport jaar op jaar bij te houden. 
  • We hebben een gids voor verantwoordelijk werken gemaakt, waarin onze bedrijfsfilosofie en -praktijken worden uiteengezet die elke werknemer kan omarmen. 
  • We hebben een Brand Responsibility Screening-proces opgezet om ervoor te zorgen dat de merken waarmee we werken onze waarden delen. 
  • Het Elements feedbackproces voor medewerkers kreeg een volledig make-over (inclusief bredere zelfevaluaties en trainingen, tevredenheid enquête en carrièreontwikkeling). 
  • We hebben ook extra werknemersvoordelen ingevoerd, zoals pensioen- en levensverzekeringen, extra Get Out More vakantiedagen voor buitenactiviteiten en betaalde vrijwilligersdagen. 


Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen. 

We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren. 

 

Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan! 

 

De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!

Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat. 


Wist je deze fascinerende feiten over Elements? 

  • Ongeveer 51% van onze omzet is gerelateerd aan B Corp-bedrijven (laten we dat in de toekomst nog verhogen!) 
  • De gemiddelde relatieduur met onze leveranciers, inclusief merken, is 71 maanden (dat is behoorlijk lang!). 
  • Ongeveer 64% van onze uitgaven aan nieuwe distributieproducten gaat naar producten met een milieucertificaat (voornamelijk gerecycled materiaal, FSC, biologische certificeringen). 
  • 7 (van de 19) van onze merken zijn eigendom van vrouwen en/of een familie.   
  • Elements is een echt familiebedrijf: een derde van onze werknemers zijn familieleden, een derde zijn langdurige vrienden en de rest zijn nieuwe vrienden. 
  • 90% van ons woont binnen een straal van 50 km van het hoofdkantoor. 
  • Een ongelooflijke 93% van onze werknemers voelt zich thuis bij Elements. 
  • Er is leeftijdsdiversiteit in ons bedrijf: 33% van onze werknemers is jonger dan 24 of ouder dan 50 jaar. 
  • We hebben de afgelopen jaren netto 2 banen gecreëerd. 
  • In 2021 hebben we onze gemeten CO2-voetafdruk met 51% verminderd ten opzichte van 2019. 
  • In 2021 hebben we 2,8% van onze inkomsten gedoneerd aan non-profits door middel van financiële donaties, steun in natura, specifieke advertenties en vrijwilligerswerk. 


Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven.  Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via deze link
 


Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog. 


Eindelijk! We zijn een B Corp.

Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is! 


B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet. 


Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen. 


Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:   

  • We zijn lid geworden van 1% for the Planet en wat structureel bijdraagt aan onze maatschappelijke betrokkenheid. 
  • We hebben een op wetenschap gebaseerde emissiereductiedoelstelling (SBTi) vastgesteld voor scope 1+2 en werken actief aan het meten en verminderen van onze scope 3 emissies. 
  • We hebben een milieubeheersysteem (EMS, Environmental Management System) ontwikkeld om verbruik van energie, water, emissies, afval en transport jaar op jaar bij te houden. 
  • We hebben een gids voor verantwoordelijk werken gemaakt, waarin onze bedrijfsfilosofie en -praktijken worden uiteengezet die elke werknemer kan omarmen. 
  • We hebben een Brand Responsibility Screening-proces opgezet om ervoor te zorgen dat de merken waarmee we werken onze waarden delen. 
  • Het Elements feedbackproces voor medewerkers kreeg een volledig make-over (inclusief bredere zelfevaluaties en trainingen, tevredenheid enquête en carrièreontwikkeling). 
  • We hebben ook extra werknemersvoordelen ingevoerd, zoals pensioen- en levensverzekeringen, extra Get Out More vakantiedagen voor buitenactiviteiten en betaalde vrijwilligersdagen. 


Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen. 

We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren. 

 

Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan! 

 

De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!

Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat. 


Wist je deze fascinerende feiten over Elements? 

  • Ongeveer 51% van onze omzet is gerelateerd aan B Corp-bedrijven (laten we dat in de toekomst nog verhogen!) 
  • De gemiddelde relatieduur met onze leveranciers, inclusief merken, is 71 maanden (dat is behoorlijk lang!). 
  • Ongeveer 64% van onze uitgaven aan nieuwe distributieproducten gaat naar producten met een milieucertificaat (voornamelijk gerecycled materiaal, FSC, biologische certificeringen). 
  • 7 (van de 19) van onze merken zijn eigendom van vrouwen en/of een familie.   
  • Elements is een echt familiebedrijf: een derde van onze werknemers zijn familieleden, een derde zijn langdurige vrienden en de rest zijn nieuwe vrienden. 
  • 90% van ons woont binnen een straal van 50 km van het hoofdkantoor. 
  • Een ongelooflijke 93% van onze werknemers voelt zich thuis bij Elements. 
  • Er is leeftijdsdiversiteit in ons bedrijf: 33% van onze werknemers is jonger dan 24 of ouder dan 50 jaar. 
  • We hebben de afgelopen jaren netto 2 banen gecreëerd. 
  • In 2021 hebben we onze gemeten CO2-voetafdruk met 51% verminderd ten opzichte van 2019. 
  • In 2021 hebben we 2,8% van onze inkomsten gedoneerd aan non-profits door middel van financiële donaties, steun in natura, specifieke advertenties en vrijwilligerswerk. 


Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven.  Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via deze link
 


Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog. 


Share by: